2009-10-13

Att bygga en garderob - 5 enkla knep

För att få en garderob som funkar till vardags och fest, när kanske både tid och budget är begränsad kan man behöva ett eller annat handfast tips.
Här är mina 5 bästa komma-igång-knep för att minimera känslan av "jag har INGET att ta på mig!"

1. Ordning och reda - kanske inte det roligaste, men att förvara dina plagg/skor/accessoarer på ett överskådligt sätt är bra både för stajling och för sakernas livslängd.
2. Ettårsregeln - har du inte använt en tröja på drygt ett år är sannolikheten inte stor att du kommer att göra det inom överskådlig framtid heller. Lägg i förrådet eller skänk till en loppis eller polare.
3. Favvis plaggen - lägg ut dina favoriter framför dig. Finns det gemensamma nämnare, och då menar jag inte typ fem svarta eller vita snarlika tröjor/blusar/skjortor. Utan kika på de lite mer udda plaggen och tänk igenom varför du gillar just dessa. Är det en speciell färg du gillar, eller kanske en viss passform?
4. Mixa och matcha - ofta den svaga länken. När du shoppar nästa gång, tänk på de där favvis plaggen. Hur funkar de tillsammans? Behöver de kompletteras? Bind gärna ihop med en färg, se bara upp så att den färgen inte helt tar över. Titta även på vilka typer av plagg du har och vilka situationer de funkar i. Målet är att få upplevelsen av att ha shoppat något nytt när du egentligen bara ha gjort en ny kombination.
5. Planera - stå inte och prova igenom hela garderoben 5 min innan festen eller jobbet börjar. Och shoppa inte utan att ha kollat vad du har i garderoben först!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar